Bakfiets versus Fietskar, het eeuwige dilemma.

Het eeuwige dilemma als je een kind verwacht is het vervoer ervan. Dus vandaag de vergelijking bakfiets – fietskar. In samenwerking met Jessica van Exploring Life. Ik wil wel zeggen dat ik een elektrische fiets heb omdat ik nog steeds sukkel met mijn bekkeninstabiliteit.

1) Kostprijs

Fietskar: Ik heb de CROOZER KID PLUS FOR 2 NIEUWE VERSIE 2016 en deze kostte nieuw €798,95. Fietskarren vind je gemakkelijk 2de hands want onze vorige was een CROOZER KID PLUS FOR 1 en deze hadden we van vrienden overgekocht met accessoires voor €150.

Ook bij een fietskar moet je nog accessoires bijkopen om een baby en een peuter mee te kunnen nemen. Voor een babyhangmatje betaal je €69,95 en een peuterzitje –dat je wel nodig hebt bij de modellen van voor 2016– betaal je €49,95 maar ook deze vind je 2de hands gemakkelijk.

 

Bakfiets: Wij hebben een elektrische Urban Arrow en die was niet goedkoop. We hebben er lang voor moeten sparen, maar zeker de moeite waard. Je hebt al een Urban Arrow vanaf 4000€.

bakfiets

2) Hoeveel kindjes kunnen mee?

Fietskar: 2 kinderen kunnen mee en het maximaal gewicht dat erin mag is 45 kg.

Bakfiets: Standaard kunnen er twee kindjes op één bankje, maar je kan een extra bankje bijzetten en zo kunnen er vier kinderen mee.

3) Hoe vervoer je…

A) een baby?

Fietskar: In de babyhangmat die je extra koopt. Lekker wiegen wanneer ik fiets; zowel Matteo toen hij een baby was als zijn neefje Daniel vallen onmiddellijk in slaap wanneer ik fiets of wandel met hun. Daar zitten ze tot 10 maand – 1 jaar in afhankelijk hoe groot ze zijn.

Bakfiets: je hebt een maxi cosi adapter, zo kan je je baby meenemen in een maxi cosi. Later kan je een babyschaal monteren en daar kunnen ze in tot 9 maanden. Daarna heb je de peuterschaal en daar kunnen ze in tot 18 maanden. Daarna zitten ze gewoon op het bankje.

B) een peuter/kleuter

Fietskar: Bij de oude fietskarmodellen, dus diegenen van voor 2016, heb je nog een peuterzitje nodig. Bij de nieuwe modellen is dit niet meer nodig want het zitgedeelte is veranderd zodat ze er beter inzitten.

Bakfiets

Bakfiets: Wij hebben tot nu (16 maanden) gewoon de maxi cosi gebruikt. Als we dan lange afstanden doen, kan ze ook lekker een dutje doen. Als we korte afstanden doen zit ze gewoon op het bankje

4) Handigheid in het verkeer.

Fietskar: Ik rijd er zeer vlot mee en heb op een jaar tijd maar 2 keer mijn fietskar verkeerd ingeschat. Nu met een dubbele fietskar heb je maar één natuurlijke vijand en dat zijn paaltjes aan fietspaden. Ik heb er 1tje op mijn fietsroute naar mijn ouders die me soms belemmerd, vooral als de scholen uit zijn want dan is het vechten om erdoor te geraken en verlies ik vaak. Voor de rest geraak ik met mijn fietskar door heel het land. Bij de CROOZER fietskarren krijg je een fietsvlaggetje bij dus je ziet ons heel duidelijk in het verkeer. Ik geef 1 tip: hang extra lampjes aan de duwstang zodat je in het donker zichtbaar bent.

Bakfiets: Het rijden zelf vind ik super handig. Doordat ik elektrisch rij, heb ik totaal geen moeite met stoppen en starten. Je hebt wel een grotere draaicirkel waar je rekening mee moet houden, maar dat ben je snel gewoon. Ik vind het ook heerlijk dat ik Ellie kan zien en tegen haar kan praten. Een leuk meiden-onderonsje als we een fietstochtje maken. Ik heb zelfs al volwassenen meegenomen in de fiets, het blijft gemakkelijk rijden.

5) Je bent op locatie en wat dan?

Fietskar: Ik koppel mijn fietskar af mijn fiets, hang het buggywieltje eronder en ik heb een dubbele buggy. Je geraakt net binnen in de zoo maar sommige deuren zijn een uitdaging. Maar de markt, bossen en winkels lukken vlotjes. Maar weer afhankelijk van je locatie.

Bakfiets:

Baby: We kregen een oude maxi cosi zodat we die gewoon in de bakfiets kunnen laten staan. Ik nam dan een draagzak of doek mee en zo kon ik overal naar binnen. Als ik boodschappen moest meenemen of wilde gaan shoppen nam ik een rugzak mee om alles in te steken.

Peuter: Nu ze zelf kan stappen hoef ik eigenlijk niets mee te nemen. Ik heb een hele zelfstandige peuter die graag overal stapt. Maar als je echt graag iets wil nemen is een draagzak of een plooibuggy snel in de bakfiets gestoken. Dat is het handige van de grote bak vooraan.

bakfiets

Het enige nadeel vind ik, als je wil gaan shoppen moet je telkens je boodschappen in elke winkel meenemen. Die kan je natuurlijk niet zomaar achterlaten. Maar dat zou je met een gewone fiets ook moeten doen.

6) Wat vind je partner of de grootouders?

Fietskar: Dinopapa is geen liefhebber van bakfietsen, heeft er nog trauma’s van tijdens zijn studententijd. Er werd hier snel beslist om een fietskar te nemen om die reden. Nu zijn wij onlangs overgeschakeld van een 1-kind naar een 2-kinderen fietskar omdat mijn neefje Daniel hier regelmatig is. Mijn mama gebruikt hem ook als de 2 jongens bij haar zijn als buggy. Nu de grootouders fietsen er niet mee want zij vinden het te omslachtig en te zwaar. Persoonlijk denk ik dat het inderdaad heel zwaar is, een fietskar voor 2 kinderen en raad ik een elektrische fiets aan.

Bakfiets: Grootouders rijden niet met de fiets, want ze durven niet goed denk ik. En mijn partner grijpt elk moment om er mee te gaan rijden. Het is zeker een gezinsfiets. We gebruiken hem beiden en allebei even graag.

Zo, ik hoop dat dit lijstje jullie meer wegwijs maken in de bakfietsen en fietskarrenwereld.

Kus Kus van deze dinosaurus.

Email this to someonePin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

2 thoughts on “Bakfiets versus Fietskar, het eeuwige dilemma.

  1. Interessante vergelijking! Toen mijn kinderen nog klein waren had je net de hype van de fietskarren. Bakfietsen had je nog nauwelijks. Ik had een blauwe fietskar.

    Het nadeel van een bakfiets lijkt me dat je altijd met dat ding zit, terwijl je een fietskar kunt afkoppelen.

  2. Dat was voor ons het grootste voordeel van een fietskar 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *