Mijn top 5 ontprikkel tips voor volwassenen #hooggevoelig

ontrpikkel

 Er wordt veel geschreven over ontprikkelen bij kinderen. Ondertussen weet ik al welke trucjes voor Matteo werken. Maar ik vond het een hele uitdaging om mezelf te leren ontprikkelen. Na mijn zwangerschap lukte het me niet meer zo goed om tot rust te komen. De trucjes die ik mezelf had aangeleerd, werkten op eens niet meer. Gelukkig deed ik wat research, testte wat uit en kan ik vandaag mijn top 5 ontprikkel tips voor volwassenen geven!

1) Wol/zijde onderhemdje

Ja, de eerste is een binnekopper maar ik ontdekte dat er ook onderhemdjes zijn die je perfect tijdens de borstvoeding kunt gebruiken! Ik bestelde er 2: wit en grijs. Wat ben ik er blij mee! Als je meer over wol/zijde en zijn ontprikkelende functies wilt leren, klik dan hier over mijn artikel over wol/zijde strikmutsjes.

wol / zijde

2) Met je voetjes in het gras

Oké in alle eerlijkheid : ik kan geen gras verdragen!  Ik zet mijn blote voeten enkel op stenen ondergrond. Maar je blote voeten zowel op de grond als in het gras zetten, kan al helpen om je te ontprikkelen. Zet je stevig op blote voeten en zak een beetje door je knieën. Wees bewust van je ademhaling en probeer de prikkel te lokaliseren. Bij elke ademhaling duw je de prikkel visueel naar beneden tot je hem loslaat in de aarde. Deze oefening helpt je met je beide voeten terug op de aarde te komen en terug contact te maken met je omgeving.

3) Edelstenen en barnsteen zijn je beste vriend

Ik heb een ketting in barnsteen en amethist. Om te beginnen is barnsteen geen edelsteen maar verhard hars. Het heeft de mooie functie dat het reinigend en beschermend werkt. Samen met amethist, dat beschermend en zuiverend werkt, maakt dit een mooie combinatie. Sinds ik het draag voel ik mij rustiger en meer gefocust. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over de werking van edelstenen en barnsteen maar ik ben van het principe: baat het niet dan schaadt het niet!

 ontprikkelen

4) Neem een douche

Iets moeilijker als je kinderen hebt rondlopen, maar eventueel kan je het samen met je overprikkeld kind doen. Dus draai de douchekraan open!  Om te beginnen was je je met iets relaxerend zoals lavendel zeep. Om af te sluiten probeer je de prikkel te lokaliseren. Bij elke ademhaling duw je de prikkel visueel naar beneden tot je hem wegspoelt! Als het gedachten zijn die vastzitten laat je deze gewoon van je af stromen.

5) Beweging, beweging en heb ik al beweging gezegd?

Ik maak mij er vaak schuldig aan maar zou eigenlijk beter moeten weten! Naar een muur kijken wanneer je overprikkeld bent, is eigenlijk geen goed idee. Dus steek de kids in de buggy of bakfiets en gaan met die banaan! Zoek plekken op zonder te veel verkeer en waar je van de natuur kan genieten. Bomen, wilde bloemen, paardjes, koetjes….Niets beter om je gedachten even los te laten tijdens een goede inspanning en ondertussen zijn je kinderen ook geëntertaind.

 

Hoe probeer jij te overprikkelen?

 

Kus kus van deze dinosaurus

 

2 gedachten over “Mijn top 5 ontprikkel tips voor volwassenen #hooggevoelig”

  1. Ik ben nu ook héél vatbaar voor prikkels door mijn burn-out.
    Ik moet ook geluid beperken. Smartphone gaat weg als ik TV kijk of ergens op bezoek ga…
    Bad, douche, rustig haken….

    1. Ja, dinopapa zegt ook vaak dat ik enorm roep na zo’n prikkeldag. Alsof geluid te hard is geweest.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.